اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۵:۲۷
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۰
اذان مغرب ۱۹:۲۶:۰۹
طلوع آفتاب ۰۴:۵۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۹:۰۵:۵۲
نیمه شب ۲۳:۱۱:۱۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۰/۱۰ - ۰۹:۱۳
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

سینمای دولت یازدهم را چه کسی اداره می کند؟/ تناقضات چندباره وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی/ ایوبی از قلدرهای سینما می ترسد؟

ایوبی بلافاصله در رفتاری متناقض با اظهارات وزیر به خاطر عدم نمایش فیلم عذرخواهی می کند تا شاید در میان جریانهای فراقانونی و وابسته به باندهای خاص در سینما از مقبولیت نیفتد. رفتار دوگانه وزارت ارشاد درحالی است که همه منتقدان نسبت به این فیلم واکنش های منفی داشته اند.

سینمای دولت یازدهم را چه کسی اداره می کند؟/ تناقضات چندباره وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی/ ایوبی از قلدرهای سینما می ترسد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی سراج24، این چندمین بار است که ایوبی(رییس سازمان سینمایی) اظهارات علی جنتی را در مورد فیلمهای سینمایی زیر سوال می برد. فارغ از هرگونه ارتباط و یا کار سیستماتیک میان جنتی و ایوبی این موضوع سوال برانگیز است چرا وقتی وزیر ارشاد موضع قانونی خود را در قبال اکران یا عدم اکران فیلمی اعلام می کند بلافاصله رییس سازمان سینمایی با اظهاراتی کاملا متفاوت سخنان وزیر، خود را زیر سوال می برد.

ساعاتی از اظهار نظر صریح علی جنتی درباره عدم اکران فیلم «خانه پدری» نگذشته بود که سایت سازمان سینمایی(آقای ایوبی) با راه اندازی سامانه نظرسنجی عمومی درباره اکران یا عدم اکران فیلم کیانوش عیاری این اظهار نظر  صریح را به چالش کشید.

علی جنتی چند روز پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات وارده درباره خانه پدری از عدم نمایش عمومی و گسترده ساخته کیانوش عیاری خبر داد و به دلیل وجود برخی صحنه های خشونت آمیز آن را منافی مصوبه هیأت دولت در خصوص عدم اکران فیلم‌های خشن در سینماهای کشور دانست.

اما ایوبی بلافاصله در رفتاری متناقض با اظهارات وزیر به خاطر عدم نمایش فیلم، عذرخواهی می کند تا شاید در میان جریانهای فراقانونی و وابسته به باندهای خاص در سینما از مقبولیت نیفتد. رفتار دوگانه وزارت ارشاد درحالی است که همه منتقدان نسبت به این فیلم واکنش های منفی داشته اند.

اما بازی آقای ایوبی با اعتبار وزارتخانه که صرفا به خاطر راضی نگه داشتن رسانه های وابسته به جریان فراقانونی در سینما و به اجرا گذاشتن تصمیمات شبانه و محفلی این جریان اتفاق می افتد، مسبوق به سابقه است.

پیش از این و در مورد فیلم قصه ها نیز همین اتفاق افتاد. همین چندماه پیش بود که علیرغم اظهارات صریح جنتی درباره فیلم قصه ها و ناراحتی از ارسال این فیلم برای جشنواره ونیز ، ایوبی رییس سازمان سینمایی با نقض صحبتهای وزیر ارشاد، گفت: خانم رخشان بنی اعتماد هم از آغاز تاکید بر این مهم داشته که همه امور مربوط به فیلم قصه‌ها مطابق قانون و هماهنگ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

جنتی در اظهارات تندی علیه فیلم قصه ها گفته بود:« بعضی فیلم ها دست روی بعضی زخم ها و نقاط سیاه می گذارند و این نگاه را به دنیا عرضه می کنند که کار نادرستی است. وی در ادامه درباره فیلم قصه ها هم اظهار نظر تندی داشت و گفت: قبل از اینکه از ما در مورد این فیلم و حضور جهانی اش سوال بشود باید بررسی بشود اصلا چرا قصه ها ساخته شد و چرا این فیلم مجوز ساخت گرفت و بر روی ساختش نظارت نشد.»

این اظهارات آنقدر صریح بود که رخشان بنی اعتماد نیز در واکنش به آن بگوید: سوالی که چندین بار در مصاحبه‌ها تکرار شد این بود که آیا این فیلم در ایران اکران می شود؟ طبیعتا پاسخ من این بود که بله، این فیلم به زودی در ایران اکران می شود و اگر غیر از این بود، امکان نداشت آن را به جشنواره‌های خارجی بفرستم.

باوجود این اختلاف شدید میان جنتی و فیلم قصه ها و رخشان بنی اعتماد، اما ایوبی آنجا هم بر اساس همان سیاست دوگانه ای که در بالا به آن اشاره کردیم، سعی کرد همه چیز را عادی جلوه بدهد و برای حفظ شانیت خود در بین اهالی فراقانونی سینما همچون بنی اعتماد که گفته بود:«از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد من فیلم بسازم» از موضع وزیر و وزارتخانه ارشاد عقب نشینی کند.

با توجه به اینکه در آستانه جشنواره فجر قرار داریم به نظر می رسد این اختلاف صریح در لحن، موضع و سیاستگذاری بیش از پیش مسئله نداشتن «خط فرهنگی مشخص در وزارتخانه ارشاد» را تقویت می کند. وزارتخانه ای که با سیاست های یک بام و دوهوا فقط می خواهد ایام راطی کند.

واقعیت آن است که وزارتخانه آشفته ارشاد باری به هر جهت اداره می شود و از هر سو فشار بیشتر وارد شود به آن سمت تمایل پیدا می کند و خط مشخص فرهنگی در این دستگاه وجود ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••